woensdag 10 september 2014

Puzzelmandala, nazomerzon en oefening in zacht kleuren.

Kinderen vinden zacht kleuren lastig. Is het de motoriek van de hand, waardoor het potlood lastig plat te houden is? Ook door de schrijfhouding van de hand die op school is aangeleerd? Vaak zijn de vlakken krasserig ingekleurd; je ziet de lijnen van het potlood. Is het kind te onrustig, te gehaast, boos. Vaak krijg ik het idee dat met het tekenen en kleuren wedstrijden worden gehouden: wie is het eerst klaar? Keer op keer probeer ik de kinderen rust aan te leren, aandacht voor je werk, door stil te werken. Met een spelletje erbij: wie kan het langst stil zijn lukt dat heel aardig.
Zeker is wel, dat  niemand mijn tekenpraktijk verlaat met onafgemaakte tekeningen. Vaak duren, ogenschijnlijk kleine projecten, langer dan 1 les.
We hebben vandaag alweer de vierde les gehad na de zomervakantie en zitten er weer lekker 'in'. 
In de eerste les maakten we een puzzelmandala; de tweede en derde les leerden we zacht te kleuren en vol/verzadigd te kleuren. In de vierde les maakten we deze opdrachten af.
De volgende les gaan we met een danmala aan de gang. Benieuwd wat een danmala is? Kijk volgende week op mijn weblog en je zult erover lezen.

Het resultaat:

PUZZELMANDALA





 

OEFENING IN ZACHT KLEUREN






NAZOMERZON




















1 opmerking: